június 2015

A Kúria döntött: a hűségpénzt figyelembe kell venni a szolgálati nyugdíj összegének megállapítása során

A felperes kereseti kérelmében kérte a társadalombiztosítási szervek határozatainak hatályon kívül helyezését, mert álláspontja szerint a nyugdíj összegének megállapításánál az alperes jogsértően nem vette figyelembe a hivatásos állomány tagjainak szolgálati időt elismerő támogatásáról szóló 17/2009 (VI.4.) IRM rendelet (R.) alapján kifizetett havi 50.000 forint (adó és járulék köteles) jövedelmet. Alperes a kereset elutasítását kérte azzal, hogy az R. rendelkezései alapján a kifizetett havi 50.000 forint nem illetmény és nem is illetmény jellegű juttatás. Az ügy a fellebezések és a törvényszék ítéletével szemben benyújtott felülvizsgálati kérelem eredményeként a Kúria elé került, mely döntésében rámutatott, hogy: "A hivatásos állományú részére a „hűségpénz” kifizetése adóelőleg és járulékok levonásával történik, azaz járulékalapot képező jövedelemnek tekintendő, s mint ilyent a szolgálati nyugdíj összegének megállapítása során (beleértve a rögzített nyugdíjat is) figyelembe kell venni. Ily módon a „hűségpénz” a természetét tekintve kvázi illetmény jellegű juttatás."  További részletek az alábbiakban.

Kúria döntés a szolgálati időt elismerő támogatás visszafizetése tárgyában

A felperes a hivatásos szolgálati viszonyban álló alperes részére összesen 550.000 forint szolgálati időt elismerő támogatást fizetett ki. A támogatás megállapításakor az alperessel szemben büntetőeljárás volt folyamatban, amelynek eredményeképpen a bíróság büntetőjogi felelősségét állapította meg és büntetést szabott ki vele szemben. Az alperes szolgálati viszonyának megszűnését követően a támogatás összegét többszöri fizetési felszólítás ellenére sem fizette meg a felperesnek. A törvényszék ítélete ellen benyújtott felülvizsgálati kérelem alapján az ügyben végül a Kúria mondta ki a döntő szót. Elvi jelentőségű döntésében leszögezte, hogy a szolgálati időre járó támogatás nem minősül illetménynek. Az illetmény fogalmába ugyanis csak a Hszt. 99. § (2) bekezdésében felsoroltak tartoznak, míg az illetményen kívüli egyéb igény – így a Hszt. 114.§ (5) bekezdés felhatalmazása alapján rendeletben szabályozott szolgálati időt elismerő támogatás, amennyiben jogalap nélkül került kifizetésre - az általános szabályok szerint, vagyis a Hszt. 12. §-ának (1) bekezdésében foglaltakra figyelemmel a három éves elévülési időn belül érvényesíthető. Az ügy teljes leírása a Kúrai honlapján olvasható.

Somogy Kertje Üdülőfalu - kedvezmény FRSZ tagok számára

Mikor andalgott utoljára a természetben? Csak úgy komótosan, merengve… Mikor szippantotta be legutóbb egy közeledő, üde nyári zápor illatát? Mikor élvezte ki a halkan eleredő eső finom neszeit? Mikor ebédelt igazán ráérősen barátai és egy pohár jó bor társaságában? Mikor pihentette a szemét a somogyi naplementén ellazulva egy szabadtéri pezsgőfürdőből? Mindezt Bonnyán megteheti!

A Somogy Kertje Üdülőfalu egy 5 házból álló szálláshely, a Külső-Somogyban található Bonnya faluba szervesen beépülve. Bonnya a Balaton déli partjától kb. 35 km-re, a kitűnő vízű Igaltól 10 km-re, a megyeszékhely Kaposvártól 38 km-re található, csodálatos természeti környezetben - igazi kirándulóparadicsom. Somogy Kertje sajátos szálláshely, hiszen felépítésében, elrendezésében eltér egy átlagos szállodától, ugyanakkor a hagyományos falusi turizmushoz képest színvonalasabb szálláslehetőséggel és gasztronómiai kínálattal rendelkezik. Különlegességét többek között az adja, hogy házai egymástól nagyjából 20-50 m távolságra helyezkednek el, legtávolabbi házunk a központi épülettől mintegy 900 m-re, a falu másik végén található. Vendégeinket 5 ház szobáiban látjuk vendégül, 23 db kétágyas és két egyágyas szobában biztosítjuk a komfortos pihenést. Kétszobás, 4 fős apartmanok, sőt külön házak (2, 3 vagy 6 szobával - nagyobb családok, baráti társaságok, céges partnerek részére) is lefoglalhatók.

Az FRSZ tagok számára Partnerünk által biztosított kedvezményes ajánlatok az mellékelt tájékoztatóban olvashatóak.

Tényleg fillérekért dolgozunk Magyarországon?

Érdekes ábrát tett közzé a Twitteren a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) az egyes országok minimálbéréről vásárlóerő paritáson amerikai dollárban. A rossz hír, hogy a vizsgált 27 országból csak három helyen keresnek kevesebbet, mint Magyarországon, úgy tűnik, hogy számunkra a lengyel bérek is az álomkategóriába tartoznak. Az OECD adatai szerint Magyarországon vásárlóerő paritáson 2,58 dollár volt a nettó minimálbér óránként 2013-ban, ettől csak az észt, a chilei, a lett és a mexikói adat maradt el - írja a portfolio.hu.

A BM szerint: Nincs halasztás a hivatásosok illetménynövekedésének mértékében, időpontjában

A Belügyminisztérium kormányzati portálon közzé tett legújabb közleménye leszögezi, hogy : Az Országgyűlésben 95 százalékos támogatással elfogadott rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvény illetménynövekedésről szóló rendelkezései megkérdőjelezhetetlenek.  A hir24.hu portálon megjelent cikkre reagáló közlemény szerint: a hivatásos állomány részére rendszerszintű, összesen átlag 50 százalékos bérfejlesztésre kerül sor öt évre elosztva. Ebből 2015. július 1-jei hatállyal átlagosan 30 százalékos mértékű illetményemelés valósul meg, ezt követően az állomány tagjai – 2016. január 1-től – évente átlagosan 5-5 százalékos mértékű emelésben részesülnek 2019. január 1-ig. Magyarország 2015. évi központi költségvetése tartalmazza a fegyveres és rendvédelmi életpálya rendszerek bevezetéséhez kapcsolódó többlet személyi juttatások, valamint az azokhoz kapcsolódó munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó fedezetét. A közlemény teljes szövege itt olvasható.

Az FRSZ véleménye itt ovasható, a még hatályba sem lépett új szolgálati törvény módosítása pedig innen tölthető le.

Siker a tárgyalóteremben a főhatárrendészi helyettesítés ügyében!

A tegnapi napon a Gyulai Törvényszék az első fokú ítéletet megváltoztatva helyt adott keresetünknek a főhatárrendészi helyettesítés ügyében. A per lényege röviden az volt, hogy a határrendészek (II/II.) gyakorlatilag rendszeresen járőrparancsnoki feladatokat látnak el, ami viszont főhatárrendészi (II/III.) feladat. A törvényszék teljes egészében egyetértett fellebbezésünkkel, az abban foglalt jogi okfejtéssel, és a hivatkozott bírósági gyakorlatot osztva megítélte az általunk kért több mint 200.000 Ft illetménykülönbözetet illetve annak törvényes kamatait a Jogsegélyszolgálatunk által képviselt tagnak. Az ítélet határrendész kollégáink jelentős részét érinti! Szakszervezeti tagságtól függetlenül várjuk az érintettek jelentkezését. Aki még nem tagunk, de vállalja a belépést, jogászaink vállalják a képviselet ellátását. Bővebb információ dr. Tordai Gábor és dr. Oláh Tamás jogtanácsosoktól. Elérhetőségeik itt. 

FRSZ javaslat a rendészeti szakközépiskolák közalkalmazottainak és a rendőrség munkavállalóinak illetményemelésére

Javaslattal fordultunk a belügyminiszterhez annak érdekében, hogy a rendészeti szakközépiskolák valamint a Közszolgálati Személyzetfejlesztési Főigazgatóság közalkalmazotti állománya is részesülhessenek a rendvédelmi ágazati pótlék címén július 1-jétől 5 %-os, majd 2016. januártól további 5% illetményemelésből. Az erre vonatkozó BM rendelet személyi hatálya ugyanis véleményünk szerint indoklatlanul hagyta ki az említett szervek állományát az illetményemelésre jogosultak köréből. Javaslatunk itt olvasható.

Emlékezetes, hogy az FRSZ idén több alkalommal kezdeményezte azt is, hogy a rendvédelmi szervek munkavállalóinak méltatlanul alacson bérét is emeljék meg. A korábbi elutasítások ellenére ezirányú javaslatunkat is megismételtük, mivel elfogadhatatlannak tartjuk, hogy a hivatásos állományával azonosan rossz munkakörülmények között dolgozó munkavállalók java részét a rendőrség minimálbéresként foglalkoztatja.

Röntgen sugárzásnak vannak kitéve kollégáink a Tompai határátkelőn?

A Tompa Közúti Határátkelőhelyen dolgozók jelezték szakszervezetünk számára, hogy a kamionok átvizsgálására szolgáló mobil röntgen ellenőrző egység, valamint a személyforgalmi sávokon röntgenkapuk is telepítve vannak. Ez utóbbiak (röntgenkapuk) kb. 250-300 méterre vannak a kamionokat átvizsgáló röntgen ellenőrző egységtől. Értesüléseink szerint a röntgenkapuk ki vannak kapcsolva amiatt, hogy folyamatos sugárzást jeleznek. Nem zárható ki, hogy a röntgenkapuk sugárjelzése a kamionok átvizsgálása céljából telepített röntgen ellenőrző egység működésével van összefüggésben. Az említett szolgálati helyen dolgozó kollégák aggodalma jogos, hogy munkavégzés közben egészségi ártalomnak (sugárzásnak) vannak kitéve. Tudomásunk szerint a probléma már több esetben jelezve lett a megfelelő szinteken, illetve szervek irányába, de azok eredménye, kimenetele nem ismert, ezért az FRSZ az ORFK Humánigazgatási Szolgálatának intézkedését kezdeményezte.

A legújabb BM közlemény már nem szól a hivatásos állomány 2016. évi illetményemeléséről

Az Országgyűlés tegnap elfogadta a még hatályba sem lépett új szolgálati törvény módosítását, melynek lényege, hogy az új illetményrendszerre való 100 %-os beállás időpontját 2016-ról 2019-ig halasztja el. Ennek indokát a Belügyminisztérium kormányzati portálon közzé tett közleménye abban jelöli meg, hogy a törvény eredeti szövegezése egy rövid, mindössze féléves átmeneti időszakot követően, már 2016. január 1-jétől az új illetményrendszer alkalmazását rendelte el. Jelen törvénymódosítási javaslat nem jelenti a rendvédelmi életpályamodell bevezetésének elhalasztását - véleményük szerint. Az új törvény hatálybalépésével, 2015. július 1-jétől az új rendvédelmi életpályamodell bevezetésre, a törvényben garantált mértékű illetményemelés végrehajtásra kerül. A jelen módosítás célja, hogy az eredetileg is meghatározott ütemezés szerint a 2019. január 1-jei dátumhoz igazítsa az új illetményrendszerre történő végleges áttérés napját, ezzel garantálva, hogy az új törvény által biztosított lehetőségek alapján 2019. napjától ténylegesen megvalósulhasson az átlagosan 50 százalékos mértékű illetményemelkedés - áll a közleményben.

 A korábban zsolozsmaszerűen ismételgetett 2016. január 01-től kezdődő, évenkénti 5 %-os további illetményemelésről azonban a közlemény már nem tesz említést. Valószínűleg nem véletlenül, mivel annak jelenleg semmiféle jogszabályi alapja nincs! A BM közlemény itt olvasható, a törvény-módosítás értelmezése pedig itt.

Se pénz, se telefon: szolgálni és védeni csakis üres zsebbel!

Se pénz, se telefon: szinte üres zsebbel és magán elérhetőség nélkül maradhat a rendőr július elsejétől, amikor hatályba lép a rendelet, amelyben az áll, hogy a parancsok megszabhatja, szolgálatban nem tarthatnak maguknál saját mobiltelefont és tízezer forintnál nagyobb összegű készpénzt - írja a Somogyi Hírlap.

Az alapvető jogok véleményünk szerint indokolatlan korlátozásának "szépségét" igazából az adja meg, hogy a szolgálati törvény szerint a hivatásos állomány tagja szolgálati érdekből kötelezhető arra, hogy szolgálatteljesítési időn kívüli elérhetőségét bejelentse, a tartózkodási helyéről a szolgálati elöljárót tájékoztassa annak érdekében, hogy szükség esetén berendeljék azon a mobiltelefonon, amit egyébként szolgálatban nem tarhat magánál...

Mindez azonban csak a jéghegy csúcsa, és nem a pénz és a telefon tilalma a legrosszabb, állítja Orgovány Zoltán, a Független Rendőr Szakszervezet régiós, Somogyért is felelős elnöke, aki szerint a jogszabályok változása rendkívül hátrányosan érinti a rendőröket. További részletek itt.