november 2019

BM közlemény a hivatásos és a rendvédelmi alkalmazotti állomány 2020. évi illetményemeléséről

Tájékoztatjuk tagjainkat, hogy november 29-én délután a Belügyminisztérium az alábbi közleményt küldte a rendvédelmi szakszervezetek vezetőinek:

"A Kormány által meghirdetett, a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományát érintő, 2015-ben bevezetésre került életpálya modell bérrendszeréhez kötődő – átlagosan 50%-os –illetményemelkedés 2019. január 01-jével megvalósult. A gazdasági fejlődés lehetőséget biztosít az elkövetkező időszakban 2020-tól kezdődő újabb illetményfejlesztésre. A hivatásos és rendvédelmi alkalmazott állomány illetményemeléséhez szükséges szakmai javaslatokat a Belügyminisztérium előkészítette. A vonatkozó kormánydöntés megszületéséről tájékoztatom. Tisztelettel: Belügyminisztérium"

12 ezer rendőr tüntetett Lisszabonban jobb bérekért és munkafeltételekért

Körülbelül 12 000 rendőr tüntetett november 21-én Lisszabonban, Portugáliában. A rendőrök végigvonultak a belvárosban és a Parlamentnél fejezték be a demonstrációt - írja a Mérce.hu. Fő követeléseik a következők voltak: a kezdő fizetések megemelése, bónusz fizetés, veszélyességi pótlék, korkedvezményes nyugdíjba vonulás, és az, hogy a kormány több pénzt költsön a rendőrök felszerelésére. Jelenleg egy rendőr kezdő fizetése bruttó 789 euró (260 000 Ft), ami alig magasabb a minimálbérnél, ami országosan 600 euró (198 000 Ft), a közszférában dolgozóknak pedig 635 Euró (209 550) euró. Ehhez képest a fővárosban 600 euró alatt nem igazán lehet találni albérletet. További részletek a Mérce cikkében.

A RÉT találós kérdése: mi az, amiről mindenki hallott, de senki nem látta?

A rendőrség hivatásos állománya feltehetően kapásból vágja a választ: a 2020. évi illetményemelés! Nyilvánvalóan erre vonatkozott legelső kérdésünk a RÉT november 25-ei ülésén, de sajnos nem lettünk okosabbak, az ORFK vezetői ugyanis nem tudtak számunkra érdemi információt adni. Csak azt ismételték meg, amit már eddig is hallottunk: ők is támogatnák az emelést, de a konkrét számokat nem ismerik. Önhibájukon kívüli tudatlanságuk meglepő, mivel a rendőri állomány körében érzékelhető elégedetlenségre, és az annak következtében megindult leszerelési hullámra reagálva Pintér Sándor belügyminiszter már június elején bejelentette, hogy lesz jövőre fizetésemelés. Igaz, akkor azt még nem tudta, hogy mekkora, mondván, hogy az majd csak a következő hónapokban dől el. Sajnos az azóta eltelt 5 hónap nem volt elég arra, hogy ezt a kérdést eldöntsék! Bízzunk benne, hogy nem egeret fognak szülni a hegyek, mivel annak, véleményünk szerint súlyos következményei lehetnek a rendőrség teljesítményére!

Eredményre vezetett viszont a Veszprém megyei fegyveres biztonsági őrök érdekében tett kezdeményezésünk, mivel a főkapitányság a továbbiakban túlóraként elszámolja azokat a szolgálati időn kívül végzett előkészítő és befejező munkavégzéseket, melyeket ez ideig ellentételezés nélkül láttak el a kollégák. A RÉT ülésen ezeken kívül szó eset a rendvédelmi alkalmazottak illetményemeléséről is, ami szintén lesz, de nem tudni mennyi, a rendvédelmi alkalmazottak betegszabadságának díjazásáról, az újonnan bevezetett rendőri rész-szakképzésről, és még sok más problémáról, melyekről részletesen az itt olvasható főtitkári tájékoztatóban számolunk be.

Szemlebizottság-vezetők megbízási díja - sorra nyerjük a pereket, most éppen Szolnokon

Nyomozó beosztású tagjaink képviseletében benyújtott kereseteknek rendre helyt ad a bíróság, a Fővárosi után a Szombathelyi és a Szolnoki Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság is mintegy fél milliós megbízási díj megfizetésére kötelezte a munkáltatót.

A rendőrségi álláspont szerint a szemlebizottságvezetői feladatok nem tartoznak konkrét, nevesített beosztáshoz, azt a hivatásos állomány bármely tagja elláthatja. A rendőrségi norma szerint azonban az lehet szemlebizottságvezető, akit erre a munkaköri leírásában felhatalmaztak. Tagjanink munkaköri leírása nem tartalmazta a szemlebizottság vezetői feladatot, ebből következőleg a munkaköri leírás rendelkezése hiányában a feladat ellátása a beosztáshoz nem tartozó feladat, amelyért a hivatásos állomány tagja megbízási díjra jogosult. A felperesek szemlebizottság vezetői szaktanfolyammal sem rendelkeztek. Az ítéletek nyomozó beosztású személyek ügyeiben születtek, de más – például vizsgálói - beosztás esetén is irányadóak.

Várjuk azon tagjaink vagy a szakszervezetünkbe belépni szándékozók jelentkezését, akik az elmúlt három évben rendszeresen láttak el szemlebizottságvezetői feladatokat, és ezt a munkaköri leírásuk egyáltalán nem tartalmazta, vagy csak bizonyos késedelemmel rögzítették ezt a feladatot abban.  A szolgálati panaszt elkészítjük, ahhoz csupán a meghatalmazás megküldése szükséges. (dr. Oláh Tamás kamarai jogtanácsos, FRSZ Jogsegélyszolgálat)

Alosztályvezetőt, őrsparancsnokot, osztályvezetőt helyettesítő kollégák! Megbízási díjra vagytok jogosultak!

Kollégák! Alosztályvezetőt, őrsparancsnokot, osztályvezetőt helyettesítetek?! Immár jogerősen megállapította a Fővárosi Törvényszék, hogy megbízási díjra vagytok jogosultak! Ennek összege 19.325 Ft és 77.300 Ft között van, havonta! Érint? Érdekel? Légy tagunk és érvényesítjük! 

A rendőri munka folyamatosságának biztosítására rendszeresen kerül sor az alosztályvezetők, az őrsparancsnokok, az osztályvezetők helyettesítésére. Ez történhet azok szabadsága, betegszabadsága, tanulmányai idejére, de sokszor ez a napi munka során is jelentkezik, amikor az érintett elöljáró nem elérhető, mert például értekezleten vagy külső helyszínen tartózkodik. Ezeket a helyettesítéseket a rendőrség jellemzően ellentételezés nélkül, pusztán valamelyik beosztott munkaköri leírásába történő beemelésével igyekszik megoldani, mindezt természetesen jogszerűtlenül. A rendőrség, mint munkáltató ugyanis az általa egyoldalúan elkészített munkaköri leírásra és például a rendőrkapitánysági ügyrendre eredményesen nem hivatkozhat, azzal az irányadó jogszabályokat, a besorolási rendszert le nem ronthatja, a beosztott beosztású munkakörét alosztályvezetői, őrsparancsnoki, osztályvezetői feladatokkal nem tágíthatja. A rendőrség csak az adott munkakörön belül határozhatja meg a munkaköri feladatokat, abba egyértelműen más munkakörbe tartozó feladatokat nem építhet bele. A Fővárosi Törvényszék friss ítélete mindezeket kiemelve az elsőfokú bíróság jogi véleményét osztotta, s a képviselt közlekedési fővizsgáló tagunknak szintén megállapította a közlekedésrendészeti osztályvezető helyettesítése miatt a megbízási díjra való jogosultságát, s több mint 1.000.000 Ft megfizetésére kötelezte a pervesztes megyei rendőr-főkapitányságot. Több hasonló ügyben járunk már el, s ha érint, jelezd nekünk! (dr. Tordai Gábor FRSZ kamarai jogtanácsos)

21 ezer forintos ünnepi kedvezmény Vodafone flottásoknak

Vásárolj készüléket legalább 4.500 Ft havidíjú egyedi flottta tarifával 2 évre, és 21 ezer forint kedvezményt kapsz a Vodafone-tól, három készülékre. A további részletekről érdeklődj helyi tisztségviselőinknél, vagy küldj egy e-mailt az frsz@frsz.hu címre, és tagsági jogviszonyod ellenőrzése után megküldjük számodra a Vodafone karácsonyi promócióját. Az FRSZ Vodafone flotta szerződésről bővebb információt itt olvashatsz.

Újabb átszervezés a közigazgatásban: a jelenleg járási (kerületi) hivatalokhoz tartozó szabálysértési ügyeket visszaadnák a rendőrségnek

A kormány március 1-től a kormányhivatalok újabb átszervezésére készül. Erről november 12-én nyújtott be törvényjavaslatot a kormány nevében Gulyás Gergely. Ezzel kapcsolatban a HVG arra hívja a figyelmet, hogy 2012-ben jelentős változás volt, hogy az úgynevezett általános szabálysértési feladatokat a kormányhivatalok, majd az újonnan felállított járási (fővárosi kerületi) hivatalok vették át. A tervezet azonban ezeket újra a rendőrségre bízná, amit többek közt azzal indokolnak, hogy az ilyen kisebb súlyú szabályszegéseknek „nagyobb súlyt adna”, ha a rendőrség járna el. Ezzel nyilván megszabadítanák a hivatalokat egy csomó munkától, de az előterjesztésben a Belügyminisztérium szembement a javaslattal, el szeretnék érni, hogy ezek az ügyek maradjanak járási hatáskörben. A módosítással ugyanis az amúgy is súlyos létszámhiánnyal küzdő rendőrségnek kellene eljárnia olyan kis súlyú ügyekben, mint amikor valakit azért vesznek elő, mert nem járatja óvodába vagy iskolába a gyermekét.

A nyugdíj melletti munkavégzést érintő fontos javaslatok: a szolgálati járandóságban részesülők tiltólistán maradnak!

A társadalombiztosításról új törvény léphet hatályba 2020. július 1-jétől, ennek néhány fontos rendelkezése könnyíti a nyugdíj melletti munkavégzést - bár továbbra is csak a versenyszférában - olvasható a Nyugdijguru.hu oldalon. Örülhetnek a nyugdíjasok, mert 2020. július 1-jétől a nyugdíj mellett bármilyen engedélyezett jogviszonyban (nem csak a Munka Törvénykönyve szerint szabályozott munkaviszonyban) végzett munkával szerzett keresetük mentesül a járulékfizetési kötelezettség alól (vagyis nem kell majd az új 18,5% társadalombiztosítási járulékot megfizetniük, amely a 2020. június 30-ával megszűnő 10% nyugdíjjárulék, 4+3% egészségbiztosítási járulék és 1,5% munkaerőiaci hozzájárulás helyébe lép). A Tny. hatályon kívül helyezendő 83/B. §-ában szereplő keresetkorlát (az ún. éves összeghatár, amely a mindenkori minimálbér 18-szorosával megegyező, járulékalapot képező összeg) a korhatár előtti ellátás, a szolgálati járandóság, az átmeneti bányászjáradék és a táncművészeti életjáradék tekintetében – a korhatár előtti öregségi nyugdíjak megszüntetéséről, a korhatár előtti ellátásról és a szolgálati járandóságról szóló 2011. évi CLXVII. törvény új 11. §-ával – továbbra is fennmarad.

A rendőrségre is vonatkozik a közszférában elrendelt létszámstop!

Bár nem verte nagy dobra a kormány és semmilyen hivatalos fórumra nem került ki, de november 6-tól újra lészámstop van a közigazgatásban – tudta meg az Index több kormányhivatali forrásból. A létszámstop nemcsak a kormányhivatalokra, hanem az államigazgatás egész szférájára érvényes, így minisztériumokba, fő- és központi hivatalokba, valamint a kormány irányítása alá tartozó bármely szervhez sem lehet embert felvenni. A 24.hu birtokába került kormányhatározat szerint az igazgatásban, rendőrségnél, állami cégeknél és a honvédelemnél semmilyen állást nem lehet betölteni, se közalkalmazotti, se kormányzati szolgálati, se hivatásos szolgálati, se katonai szolgálati, se sima munkaviszony nem létesíthető. Vagyis hiába van óriási munkaerőhiány a kormányhivatalokban, hiába dolgoznak már így is 10 órákat a hivatalnokok, ügyintézők és hiába van számtalan betöltetlen álláshely az államigazgatás számos területén, sehol nem lehet új embereket fölvenni a feladatok ellátására. "Természetesen" az érdekképviseleteket előzetesen nem tájékoztatták a létszástop elrendeléséről.